Videnformidling og dialog via nye kanaler

Videnformidling og dialog via nye kanaler
Projektansvarlig
Videnspredning for projektet
Inspirations-webinar

Webinars omtalt i LandbrugsAvisen den 15. november 2013.

Projektets formål er at demonstrere, hvordan landmanden og hans rådgivere bedst får adgang til den nyeste viden via dialogskabende og effektive formidlingskanaler og nye teknologiske muligheder.

Effekten af projektet bliver, at landmænd benytter de nyeste formidlingskanaler og teknologiske muligheder i dialogen med kollegaer og rådgivere. Landmanden vil modtage informationerne på nye spændende og udfordrende måder (Video, aps), som gør budskabet vedkommende og handlingsorienteret. Det betyder, at ny faglig viden og handlinger når målrettet ud til den enkelte bedrift, så landmanden kan iværksætte de indsatser, der skaber effekt på bedriften. De nye muligheder, som sociale medier giver for at gå i dialog, betyder at konkrete erfaringer med ny viden spredes hurtigt og effektivt til mange landmænd – eksempelvis via erfagrupper og seminar på nettet, blogs m.m. Desuden letter det en løbende tilbagemelding om landmændenes erfaringer og behov for ændringer til specialister og projekter.

Projektet demonstrerer for landmænd, rådgiver m.fl., hvilke platforme og kanaler, der i forskellige situationen er mest hensigtsmæssige til at understøtte processen med at omsætte viden til handling på bedriften. Vi vil i samarbejde med en række faglige projekter, landmænd og rådgivere demonstrere, hvorledes web 2.0 teknologi (videoer, filtrering af informationer på LandbrugsInfo, målrettet og personaliseret information på landmand.dk m.m.) og sociale medier (blogs, online erfagrupper, webfora og lign.) kan få viden til at skabe handling. Målgruppen i projektet er danske landmænd og deres rådgivere. Der vil være aktiviteter i projektet, der er rettet specifikt mod økologiske jordbrugere, men langt de fleste af projektets aktiviteter skaber effekt for både økologiske og konventionelle landmænd.

Sociale medier - overblik over relevante muligheder

Indgang til kortfattede beskrivelser af 27 forskellige web 2.0 systemer (Sociale medier), der potentielt kan udnyttes til landbrugsfaglig vidensformidling -og opbygning.

Facebook til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Facebook's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

LinkedIn til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af LinkedIn's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Google+ til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Google+'s anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Twitter til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Twitter's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Yammer til dialog og vidensdeling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Yammer's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Erfaland til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Erfaland's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Landbrugsavisens Debat & Meninger til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Debat & Meninger's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Disqus til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Disqus's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Slideshare til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Slideshare's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Pinterest til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Pinterest's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

YouTube til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af YouTube's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

DLBR video til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af DLBR Video's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Vine til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Vine's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Wikipedia til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Wikipedia's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Sched.org til til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Sched.org's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Delicious til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Delicious's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Ask an Expert til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Ask an Expert's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Google maps til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Google Maps's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Issuu til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Issuu's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Blogs til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af blogs anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Apps til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af app's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Crowdsourcing til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af crowdsourcing's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Ning platformen til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Ning's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Podcast til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af podcast's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Webinars til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af webinars anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Wordpress platformen til dialog og vidensformidling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af Wordpress's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Sociale medier og deres brug ved vidensdeling

Kortfattet, standardiseret beskrivelse af 27 forskellige sociale medier's anvendelighed ved landbrugsrelateret vidensformidling og dialogbaseret vidensudveksling.

Bliv first mover på at bruge sociale medier i rådgivningen

Case

Spørgeundersøgelse om brug af sociale medier på VFL

Link

Kryds og tværs på nettet

Præsentation ved Anne Skov, VFL. Workshop den 23. april 2013 på Videncentret for Landbrug.

Erfaland - netværk for landmænd

Præsentation ved Christina Yding Hahn Elgaard, ejer af Erfaland. Workshop på Videncentret for Landbrug den 23. april 2013.

Sådan bruger vi de sociale medier

Præsentation ved Dorte Marcussen, projektleder Vi&Di. Workshop på Videncentret for Landbrug den 23. april 2013.

Del eller dø - Din holdning og adfærd, når du skal møde dine målgrupper på nettet

Præsentation ved Harald Reedtz Tokerød, House of Relations. Workshop på Videncentret for Landbrug den 23. april 2013.

Materialer fra workshop

Præsentationer fra workshop i Projekt Vi&Di tirsdag den 23. april 2013 på Videncentret for Landbrug.

Wiki - Vi&Di - Oversigt over nye muligheder

Præsentation ved Jens Peter Hansen, VFL. Workshop den 23. april 2013 på Videncentret for Landbrug.

Forretningsudvikling i landbruget

Din guide til LinkedIn

For at blive en del af LinkedIn-gruppen ”Forretningsudvikling i landbruget” er du nødt til at oprette en profil på LinkedIn

Erfagruppe 2.0 Matchen

Du er inviteret til at samarbejde med projektet i Erfagruppe 2.0 Matchen.

Invitation erfagruppe 2.0 matchen

Invitation til erfagruppe 2.0 matchen. Oktober 2013 - oktober 2014.

erfagruppe 2.0 matchen

Introduktion til erfagruppe 2.0 matchen

Her og nu i marken

Planteavls- og Grovfoderrådgivere inviteres til at tweete om Her og nu i marken.

Om projektet

Møder

Workshop om fremtidens formidling af faglig viden

Sådan bruger vi de sociale medier

Aktuelt

Viden og anbefalinger

Landmænds tilstedeværelse på sociale medier

Præsentation fra workshop visende eksempler på i hvilken udstrækning danske landmænd er på de sociale medier.

Yammer ERFA netværk for DLBR nyansatte

Der er oprettet et Yammer netværk med henblik på vidensdeling og kollegahjælp mellem nyansatte DLBR medarbejdere

Yammer netværk for planteværns ERFA gruppe

Der er oprettet et Yammer netværk med henblik på vidensdeling og kollegahjælp mellem rådrivere, der arbejder med planteværn

Yammer netværk for moms og afgiftsspecialister

Der er oprettet et Yammer netværk med henblik på vidensdeling og kollegahjælp mellem moms og afgiftsspecialister

Giv og få råd på Twitter

Twitter.com er et socialt medie, som giver mulighed for hurtigt at dele viden.

Vejledning Twitter

Vejledning til dig, der vil skrive tweets.

Vejledning Twitter landmand

Vejledning til dig, der ønsker at bruge Twitter til at få information.

Vejledning Twitter virksomhed

Vejledning til dig, som vil indlejre tweets på din hjemmeside

Opret en profil og deltag på Facebook

Facebook.com er et socialt medie, der gør det muligt at netværke og videndele på tværs med mange mennesker på én gang.

Rådgiveren på Facebook

Vejledning til dig, der vil rådgive på Facebook.

Rådgivningscentret på Facebook

Vejledning til dig, der vil oprette en side for dit rådgivningscenter.

Vær blandt de første: Hør prognoserne på webinar i december

Overvær offentliggørelsen af indkomstprognoserne på et webinar tirsdag, den 3. december. Det er relevant for alle DLBR-rådgivere.

Inspirationswebinar

I samarbejde med projekt "Værditilvækst" afholder Vi&Di en webinar række for landmænd, som tænker specialproduktion, værditilvækst.

Dyrk dialogen og spind dit netværk

Tilmeld dig seminar om brug af de sociale medier onsdag den 19. marts 2014.

Program

Program til seminaret "Dyrk dialogen og spind dit netværk", som afholdes den 19. marts 2014.

Find din rådgiver på Facebook

Vejledning til dig, der vil finde din rådgiver på Facebook og oprette en side for din bedrift.

Online personligt tilpasset program for Plantekongres 2014

Skal du til Plantekongres 2014 14. – 15. januar i Herning Kongrescenter, kan du online eller via app lave din egen personlige plan for hvilke sessioner, du vil deltage i.

Webinar 18. september 2013

Webinar om værditilvækst med Gustaf Bock. Filmen ligger også her: http://vflblog.dk/webinar-om-vaerditilvaekst

Webinar 28. august 2013

Webinar om going concern med Kim Wegener. Filmen ligger også her: http://vflblog.dk/video-fra-webinar-om-goeing-corn/

Webinar 21. august 2013

Webinar om Nyt til de nordiske avlsrådgivere med Anders Fogh. Webinaret blev stoppet efter kort til pga dårlig lyd.

Webinar 20. juni 2013

Webinar om offentliggørelse af prognoserne for produktionsgrenene med Klaus Kaiser. Filmen ligger også her: http://vflblog.dk/webinar-om-prognoser/ for produktionsgrenene

Invitation webinar 20. juni 2013

Invitation til webinar om offentliggørelse af prognoserne for produktionsgrenene med Klaus Kaiser

Spørgeundersøgelse

Spørgeundersøgelse til medarbejdere på VFL

Videoer om rådgivning

Projekt Videnformidling og Dialog via nye kanaler har lavet 6 videoklips om rådgivning. De er velegnet til at vise på rådgivningscentrenes hjemmesider, og der er mulighed for at få videoerne til-passet med eget logo m.m.

Webinar 3. december 2013

Webinar om offentliggørelse af prognoserne for produktionsgrenene med Klaus Kaiser. Filmen ligger også her: http://vflblog.dk/webinar-offentliggorelse-af-indkomstprognoserne/

Webinar 26. november 2013

Webinar: Kend din fremstillingspris på dine specialprodukter. Se også filmen her: http://vflblog.dk/webinar-kend-din-fremstillingspris-pa-dine-specialprodukter/

Webinar 22. november 2013

Webinar: Kend dine kundegrupper, salgskanaler og forbedre din forretning. Se også filmen her: http://vflblog.dk/webinar-kend-dine-kundegrupper-salgskanaler-og-forbedre-din-forretning/

Webinar 29. november 2013

Webinar: Kend dine muligheder for kapitalfremskaffelse. Se også filmen her: http://vflblog.dk/webinar-kend-dine-muligheder-for-kapitalfremskaffelse/

Webinar 4. december 2013

Webinar: Lav en god kontrakt. Se også filmen her: http://vflblog.dk/webinar-lav-en-god-kontrakt/

Webinar 13. december 2013

Webinar: Nye trends og forretningsmuligheder. Se også filmen her: http://vflblog.dk/webinar-nye-trends/

LinkedIn for dig og din virksomhed

LinkedIn.com er et socialt netværksmedie målrettet erhvervslivet. På LinkedIn kan du netværke, inspirere, skabe og vedligeholde forbindelser i dit professionelle netværk.

Vejledning

Publicering af vejledning LinkedIn for landmænd

Vejledning

Publicering af vejledning rådgiverens rolle på LinkedIn

Vejledning

Publicering af vejledning rådgivningscentret på LinkedIn

Indlæg

Indlæg ved møde for Erfagruppe for grovfoderkonsulenter på Heden & Fjorden den 8. maj 2013

Webinar

Gennemførte webinars

Facebook-grupper

Erfaland

Twitter

Blogs

Andet

Planlægning og strategi

Planlægning og strategi for formidling af faglig viden til Cityfarmer (urban Farmer, ny tilflyttere på landet)

Diasshow

Diasshow i forhal som reklame for workshoppen d. 23. april 2013

Pinterest - Vi&Di

Pinterest. http://www.pinterest.com/viogdi/

Slideshare

Slideshare http://www.slideshare.net/vfldom1

LinkedIn - Vi&Di

LinkedIn http://www.linkedin.com/groups?gid=4972730&trk=my_groups-b-grp-v

Facebookgruppen Sundhedsstyring

Facebookgruppen • Sundhedstyring https://www.facebook.com/groups/sundhedsstyring/

Facebookgruppen Plante-pionererne

Facebookgruppen • Plante-pionererne https://www.facebook.com/groups/djursland/

Facebookgruppen Move Together

Facebookgruppen • Move Together https://www.facebook.com/groups/162459503945968/

Facebookgruppen Girl Go for Grynt and Gold

Facebookgruppen • Girl Go for Grynt and Goldhttps://www.facebook.com/groups/oekoerfa/

Facebookgruppen Cow Power Nord

Facebookgruppen • Cow Power Nord https://www.facebook.com/groups/166576610215971/

Facebookgruppen Safe Teen on Farm

Facebook siden • Safe Teen on Farm https://www.facebook.com/arbejdssikkerhed

Facebookgruppen Ta' Stilling - Ta' Handling

Facebook siden • Ta’ Stilling – Ta’ Handling https://www.facebook.com/tastillingtahandling

Facebook siden Grovfoder

Facebook siden • Grovfoder https://www.facebook.com/Grovfoder

Case Avlsrådgiver

Case Avlsrådgiver - handlingsplan webinar 8.8-2013

Case Going Concern

Case Going Concern - handlingsplan webinar 13-08-2013

Plakat

Plakat brugt ved grovfodereskursionen d.4. juni 2014

Plakat

Plakat brugt ved grovfodereskursionen d.4. juni 2014

Plakat

Plakat brugt ved grovfodereskursionen d.4. juni 2014

Plakat

Plakat brugt ved grovfodereskursionen d.4. juni 2014

Plakat

Plakat brugt ved grovfodereskursionen d.4. juni 2014

Plakat

Plakat brugt ved grovfodereskursionen d.4. juni 2014

Sched.org - Vi&Di

Sched.org http://videndialogognetvaerk2014.sched.org/

Invitation

Invitation til deltagelse i erfagruppe 2.0 matchen

Præsentation til møde

Møde med dyrlæge og Co d. 27. marts

Præsentation til møde

Møde med sønderjysk kvæg d. 17. juni

Præsentation til møde

Møde med AgriNord om Erfagruppematchen d. 23. oktober

Præsentation til kursus

Kursus hos Djurslandlandboforening med Plante-Pioner-gruppen 4. november 2013

Yammer

Yammer Video Vi&Di

YouTube

YouTube https://www.youtube.com/channel/UCIMMCi5-ucIVqMWtS0FU4Uw

Twitter - Her & Nu i marken

Twitter • Samarbejde med her og nu i marken @planteavl https://twitter.com/Planteavl

Twitter - Vi&Di

Twitter • @Vi&Di https://twitter.com/viogdi

Erfaland - Grovfoderbloggeren

Erfaland-bloggen • Grovfoderbloggeren https://erfaland.dk/blog/Grovfoderbloggeren.html

Erfaland - gruppen Fremtidens Bønder

Erfaland - gruppen • Gruppen Fremtidens Bønder https://erfaland.dk/JS/ERFA-gruppe/Fremtidens-bonder.html?Itemid=22

Facebook Ågården

Facebook siden • Ågården https://www.facebook.com/Aagaardenjersey

Facebook - Arbejdsplanlægning

Facebook siden • Arbejdsplanlægning https://www.facebook.com/arbejdsplanlaegning

Facebook - Vi&Di

Facebook siden • Vi&Di https://www.facebook.com/viogdi

Facebook - Erfagruppe Matchen

Facebook siden • Erfagruppe 2.o marchen https://www.facebook.com/erfagrupper

Invitation

Invitation til at tweete i samarbejde med projekt Målrettet rådgivning ved brug af kommunikationsteknologier

Filmmanuskript

Tværfagligt samarbejde - en film om produktions- og økonomistyring - filmmanuskript

Filmmanuskript

Finansierings- og handelsstrategi - filmmanuskript

Filmmanuskript

Forretningsudvikling - filmmanuskript

Filmmanuskript

Virksomhedslandbrug - en film om gårdråd og bestyrelser – filmmanuskript

Filmmanuskript

Deltidsbrug - hobby eller erhvervslandbrug? – filmmanuskript

Filmmanuskript

Har du overvejet, om en video kan være med til at formidle din forretning og dine kompetencer?n - filmmanuskript

Artikler

Artikler om Djurslands Landboforenings deltagelse i Erfgagruppe Matchen i eget blad

Plakat

Plakat for seminaret Dyrk dialogen og spind dit net og gå hjem webinar

Blogposter

Blogposter fra bloggen Videnformidling og dialog på vflblog.dk i 2013

Vores mælk - Picnic

Case Vores mælk informationsvideo. Storyboard I (pkt. 1.5 i handlingsplan).

Case Vores mælk - The Game of Talon

Case Voers mælk informationsvideo. Storyboard II (pkt 1.5 i handlingsplan)

Case Vores mælk - Mareridt om hæmstof i mælken

Case Vores mælk informationsvideo. Storyboard III (pkt. 1.5 i handlingsplan)

Manuskript til Case Vores Mælk

Case Vores mælk informationsvideo. Manuskript (pkt. 1.3 i handlingsplan).

Holdliste - Case Vores mælk

Case Vores mælk informationsvideo. Holdliste (pkt. 2.4. i handlingsplan).

Tidsplan - Case Vores mælk

Case Vores mælk informationsvideo. Tidsplan (pkt. 2.3. i handlingsplan).

Rekvisitliste - Case Vores mælk

Case Vores mælk informationsvideo. Rekvisitliste (pkt. 2.2. i handlingsplan).

Markedsføringsplan - Case Vores mælk

Case Vores mælk informationsvideo. Markedsføringsplan (pkt. 5.1. i handlingsplan).

Speak - Case Vores mælk

Case Vores mælk informationsvideo. Speak (pkt. 4.2. i handlingsplan).

Omtale i Landbrugsavisen - Case Vores mælk

Case Vores mælk informationsvideo. Omtale (pkt. 6.3. i handlingsplan).

Postkort - Case Vores mælk

Case Vores mælk informationsvideo. Postkort (pkt. 5.2. i handlingsplan).

Film

Deltidsbrug - hobby eller erhvervslandbrug? – film - - lagt på Youtube

Film

Forretningsudvikling - film - lagt på Youtube

Film

Finansierings- og handelsstrategi - film - - lagt på Youtube

Film

Tværfagligt samarbejde - en film om produktions- og økonomistyring - lagt på Youtube

Film

Virksomhedslandbrug - en film om gårdråd og bestyrelser – film - - lagt på Youtube

Film

Har du overvejet, om en video kan være med til at formidle din forretning og dine kompetencer?

Produktion og markedsføring af video

Vi har udarbejdet en vejledning omkring processen ved videoproduktion og markedsføring heraf.

Film - Ny Økonomikonference

En video med konklusioner fra økonomikonferencen

Opsamling

Side på landbrugsinfo.dk med opsamling fem analyser af netværk, informations- og rådgivningsbehov for forskellige typer af landmænd

Afsluttende rapport

Økonomikonferencen 2013

Video